Tahle kniha není už tedy mic aktuální ale ja ji mám opravdu velmi moc rád a pravidelně mi dělá radost když si v ní mohu zalistovat a zjistit tak co vše bylo v naší zemi za posledních dvanáct let postaveno a vede nás tak i k zamyšlení, že se u nás tedy opravdu moc nestaví a téměř nic se tu u nás neděje. Já sám jsem si řekl, že některé stavby jsou opravdu velmi kvalitní a stojí za to je t... číst celéak i vidět a poznat.
Těžištěm knihy je popis sakrálních památek na Moravě, hlavně v Olomouci. Kniha nepojednává vůbec stavby hradů a méně se zabývá profánními stavbami, což je pochopitelné vzhledem k profesnímu zaměření zesnulého prof. Pojsla a k rozsahu publikace. V první kapitole mně ale chybí zmínka o nejstarším dochovaném kostelíku sv. Markéty Antiochijské v Kopčanech – ten je sice na Slovensku ale jen ... číst celépřes řeku Moravu kousek od Mikulčic. A také kostel na obrázku č.14 je jiný než je skutečná replika kostela sv.Jana v Modré – ale autoři poznamenali, že zobrazená rekonstrukce podle J.Pošmourného není všeobecně přijímána. Tuto část bych doplnil odkazem na archeoskanzen v Modré, který ale v době vydaní této knihy ještě neexistoval. V čem je ale kniha jedinečná, to jsou půdorysy staveb a kresby menších stavebních prvků a jejich důkladný popis – okna, sloupy, arkýře a portály. Kolem nich člověk přejde většinou bez povšimnutí, protože pospíchá do objektu. Jestliže si portálu všimne, tak jen asi u Notre Dame v Paříži nebo u kostela Nanebevzetí P.Marie v Polici nad Metují. Oceňuji odkazy na Umělecké památky Čech, a Moravy a Slezska (Academia Praha), kde se čtenář dozví podrobnosti a uvidí fotografie objektů. Zde bych ještě přidal odkaz na knihu pánů Davida a Soukupa – 1000 kostelů, klášterů a kaplí (Euromedia Praha 2013). Mile mě překvapily kapitoly Pevnostní architektura a Železniční stavby, které jsou také unikátní, i když pochopitelně krátké. Kniha je výborná, poučná a ve stručnosti skutečně provede čtenáře dvanácti stoletími naší architektury. Podotýkám však, že nejsem odborník, ale laik a návštěvník památek.