Alternativní školy, kterým se tato kniha věnuje, mají svůj vlastní pohled na vzdělávání dětí. Ať už jsou ale jejich přístupy ke vzdělávání jakékoliv, ze všech přímo čiší láska k dětem a dětství jako takovému, svobodě a radost z učení se. Přestože typy škol jako je Summerhill ve Velké Británii nebo Sudbury Valley v USA nejsou u nás možné, existují školy, které jsou jim v mnohém blízké. J... číst celésou to školy, které respektují děti, jejich právo na svobodnou volbu a dávají jim možnosti a prostředky pro jejich co největší a nejlepší rozvoj sebe samých i jejich dovedností a schopností. Prostředky a způsoby, které k tomu využívají se liší, nicméně cíle a motivy mají hodně podobné. Na osobních příkladech ukazují, že učit se dá i způsobem, který děti neomezuje, nenutí je sedět hodiny a hodiny v lavicích a poslouchat (nudné) výklady učitelů, který je nenechá stresovat se testy a hodnocením, ale naopak jim dává dostatek svobody k tomu, aby se rozvíjely dle svých možností, dle svého vlastního tempa a dle svých přání. Ačkoliv v těchto školách není dětem zapovězena hra, mají možnost si volit, co se budou učit a kdy, tráví hodně času v přírodě místo ve třídách, všechny se naučí číst, psát, počítat a bez problémů projdou pravidelným přezkušováním. Navíc tyto školy často fungují i bez státních příspěvků na jejich "žáky" a ukazují tak, že by vzdělávání v jejich rukou mohlo ve výsledku náš stát vyjít mnohem levněji, než je to tou klasickou cestou.
Celkově je to hodně inspirativní čtení nejen o vzdělávání, ale hlavně o lidech, kteří se, místo stěžování si na nevyhovující situaci, tomu postaví čelem a změní to.