Jan Kršňák

Recenze knih autora


Obrázek knihy
Alternativní školy, kterým se tato kniha věnuje, mají svůj vlastní pohled na vzdělávání dětí. Ať už jsou ale jejich přístupy ke vzdělávání jakékoliv, ze všech přímo čiší láska k dětem a dětství jako takovému, svobodě a radost z učení se. Přestože typy škol jako je Summerhill ve Velké Británii nebo Sudbury Valley v USA nejsou u nás možné, existují školy, které jsou jim v mnohém blízké. J... číst celésou to školy, které respektují děti, jejich právo na svobodnou volbu a dávají jim možnosti a prostředky pro jejich co největší a nejlepší rozvoj sebe samých i jejich dovedností a schopností. Prostředky a způsoby, které k tomu využívají se liší, nicméně cíle a motivy mají hodně podobné. Na osobních příkladech ukazují, že učit se dá i způsobem, který děti neomezuje, nenutí je sedět hodiny a hodiny v lavicích a poslouchat (nudné) výklady učitelů, který je nenechá stresovat se testy a hodnocením, ale naopak jim dává dostatek svobody k tomu, aby se rozvíjely dle svých možností, dle svého vlastního tempa a dle svých přání. Ačkoliv v těchto školách není dětem zapovězena hra, mají možnost si volit, co se budou učit a kdy, tráví hodně času v přírodě místo ve třídách, všechny se  naučí číst, psát, počítat a bez problémů projdou pravidelným přezkušováním. Navíc tyto školy často fungují i bez státních příspěvků na jejich "žáky" a ukazují tak, že by vzdělávání v jejich rukou mohlo ve výsledku náš stát vyjít mnohem levněji, než je to tou klasickou cestou.

Celkově je to hodně inspirativní čtení nejen o vzdělávání, ale hlavně o lidech, kteří se, místo stěžování si na nevyhovující situaci, tomu postaví čelem a změní to.
19/03/2020