„Trest a smrt“ je mistrně napsaný krimi román, ve kterém se mísí napětí s humorem a dost cynickými hláškami. Hlavní hrdina je smolař a vtipný glosátor tragédií, které se kolem něj dějí. Za jeho eskapády by se nemuselo stydět leckteré soukromé očko z americké drsné školy a jeho dobrodružství v sobě mají trpkou příchuť severu.
„Trest a smrt“ je úžasně namíchaný koktejl z ingred... číst celéiencí, které na první pohled nejdou příliš dohromady, natož ještě v žánru detektivky. Švéd Mats Olsson (1949) je původní profesí novinář a vám postačí několik odstavců, aby vám bylo jasné, že tenhle chlápek prostě umí. Jeho styl psaní vás strhne a vy se nedokážete rozhodnout, zda vám víc sedí jako satirik, nebo tragéd. Olsson vstoupil do literatury v roce 1995 románem „Osamělí kluci“ a „Trest a smrt“ jsou jeho první detektivkou. Nutno podotknout, že oceňovanou a komerčně úspěšnou.
Hlavní hrdina, Harry Svensson, vypráví své dobrodružství v první osobě, takže můžete sledovat nejen to, co dělá, ale i to, co si myslí. Harry je cynik, drsňák a zocelený žurnalista. Nic mu není svaté a o všech si myslí jen to nejhorší. Z novin odešel se zlatým padákem, díky kterému si na jihu Švédska hodlá otevřít skvělou restauraci. O sobě mluví cynicky, upřímně a nestydí se přiznat ke všemu, co kdy provedl a co nebylo tak zcela košer. Vtipné jsou pasáže, ve kterých glosuje současnou žurnalistiku, a vězte, že dost věcí sedí i na naše bulvární média.
Příběh začíná ve chvíli, kdy se Harry seznámí s Ulrikou Palmgrenovou. Ulrika obchoduje s vínem a sní o sadomasochistických hrátkách. Ty nejsou zcela cizí ani Harrymu, a tak se zdá, že je ruka v rukávě. Jenomže při jejich intimním setkání se přihodí něco, co bude mít dalekosáhlé důsledky. Rande nevyjde tak, jak by mělo, a Harry je vtažen do něčích intrik. První vražda působí ještě poměrně komicky. Harry nalezne mrtvou ženu v posteli zkrachovalého hudebníka Tomma Sandella a nepochybuje o tom, že žena byla zavražděná.
Nález je to jistě hrůzostrašný, jenomže Harry dokáže myslet jen na to, jak udělá co nejostřejší fotku a jak získá Sandellovo vyjádření. Tato část působí jako parodie na detektivku zkřížená se satirou. Harry se ocitá na vrcholu blaha. Je novinářská hyena a je na to patřičně hrdý. Svůj příběh prodá médiím a opět se hřeje na výsluní. Průšvih nastane, když je zavražděná Ulrika. Příběh zvážní, děj nabere zběsilé tempo a z Harryho se stává amatérský vyšetřovatel.
Jeho pomocníky se stanou policistka Eva Manssonová a mladý novinář s přezdívkou Štěně. Štěně je prototypem novináře, který nečte papírové noviny a který se zajímá jen o to, kolik kliknutí mají jeho vymyšlené články na webu. Jak brzy zjistíte, i Eva je poněkud neortodoxní policistka. Do děje brzy vstoupí i vrah a vy nebudete vědět, s jakou osobností máte co do činění. Jeho zločiny jsou nevypočitatelné a vy se postupně, díky autorově er- formě, dozvídáte ošklivé věci z jeho minulosti. Tato linie je drsná, lehce perverzní a skrz naskrz severská.
Autor se nebere nijak vážně a z jeho prózy srší sebeironie a touha zesměšnit všechno, co se tváří strašně důležitě. Někdy to odnese i Harry a vy si v takových okamžicích nejspíš řeknete: Dobře ti tak, pacholku. „Trest a smrt“ je tak trochu jiná detektivka, kterou ocení i ti, kteří si nelibují v brutalitě. Ano, umírá se tady. A umírá se hodně. Ale to, co tady hraje prim, není snaha šokovat a znechutit, ale schopnost pobavit.
„Pod maskou“ je mistrně napsaný krimi román, ve kterém se mísí napětí s brutalitou a dost cynickými hláškami. Hlavní hrdina je na křížové cestě za spravedlností, a i když neváhá použít pěsti, v jádru zůstává citlivým chlapcem z nedělní školy. Jeho dobrodružství připomínají kultovní příběhy americké drsné školy a na vás místo salónních řečiček čeká pekelná jízda plná akce a krve. „... číst celéPod maskou“ je úžasně namíchaný koktejl z ingrediencí, které na první pohled nejdou příliš dohromady, natož ještě v žánru detektivky. Švéd Mats Olsson (1949) je původní profesí novinář a vám postačí několik odstavců, aby vám bylo jasné, že tenhle chlápek ovládá víc než pouhé řemeslo. Jeho styl psaní vás strhne a vy se nedokážete odtrhnout od textu, ve kterém se mísí reportážní styl s vyprávěním v ich-formě tak typickým pro americkou drsnou školu. Olsson vstoupil do literatury v roce 1995 románem „Osamělí kluci“. Kniha byla vlídně přijata čtenáři i literární kritikou a odborníci vyzdvihli zejména autorův úderný styl, sarkastické průpovídky a provokující nadhled. Autor má na svém kontě několik úspšných titulů a jeho první detektivkou byla kniha „Trest a smrt“. Tu stejně jako aktuální „Pod maskou“ vydalo nakladatelství Kniha Zlín. Román „Trest a smrt“ měl obrovský komerční úspěch a všechno nasvědčuje tomu, že by se situace mohla opakovat. Hlavní hrdina, Harry Svensson, vypráví své dobrodružství v první osobě, takže můžete sledovat nejen to, co dělá, ale i to, co si myslí. Harry je cynik, drsňák a zocelený žurnalista. Nic mu není svaté a o všech si myslí jen to nejhorší. Z novin odešel se zlatým padákem, díky kterému si na jihu Švédska otevřel skvělou restauraci. O sobě mluví upřímně a nestydí se přiznat ke všemu, co kdy provedl a co nebylo tak zcela košer. Harry není přímo sukničkář, ale z jeho chování k ženám by si rozhodně pánové neměli brát příklad. Příběh začíná ve chvíli, kdy Harry bez vlastního přičinění zachrání desetiletou dívku prchající před dvěma sadistickými týpky. Náš hrdina, který dokáže být i sentimentální, poskytne dívce azyl, což bude mít dalekosáhlé důsledky pro něj i pro jeho blízké. Proti své vůli je vtažený do pátrání, ve kterém jde doslova o život. Harry kolem sebe mlátí hlava nehlava, častuje své nepřátele jízlivostmi a kvůli své nevymáchané puse se dostane do řady problémů. Jeho protivníků přibývá, a jak se zdá, v centru stojí místní zbohatlická rodina. Jeho neocenitelnou pomocnící se stane policistka Eva Manssonová a v knize se opět mihne i postava z románu „Trest a smrt“, mladý novinář s přezdívkou Štěně. Štěně je prototypem mladého žurnalisty, který nečte papírové noviny a který se zajímá jen o to, kolik kliknutí mají jeho vymyšlené články na webu, za což si ho Harry občas pěkně vychutná. Žánr by se neobešel bez atraktivních žen, a tak se tu objeví hned několik adeptek na více či méně vážný vztah. Myslím, že Harrymu nebude činit žádné potíže vzbudit ve vás sympatie, protože ve své podstatě je v něm cosi švejkovského, co si nepotrpí na autority a co je nám, Čechům, velmi blízké. Kniha „Pod maskou“ se nebere nijak vážně a na dálku z ní srší ironie a touha zesměšnit všechny hlupáky a nafoukance. Ačkoliv se tu objevují závažná společenská témata, jako jsou drogy, gangy či rasismus, jejím posláním je co nejvíce pobavit. A to se jí povedlo dokonale.