Asi to bude znít zvláštně, ale tahle kniha prostě je takovou hodně finsko-švédskou variací na Bylo nás pět. Možná jsou tihle kluci jen čtyři a vlastně začínají jenom ve dvou, ale všechny ty příhody se sexem, chlastem a zvyklostmi (pro Čechy opravdu hodně za hranou normálnosti) jsou malebným popisem jednoho dětství a města někde na hranici samotné divočiny. Jako sonda do hloubky severské... číst celé duše téměř excelentní a nezbývá než litovat jen jediného, na konci bych přeci jen uvítala maličko hlubší náhled do budoucnosti obzvláště jednoho z těch chlapců.
Zápletka podle anotace zněla lákavě – severní Švédsko, polovina 19. století, vrah, který pronásleduje místní mladé ženy a maskuje se za medvěda. Proti sobě na jedné straně stojí neschopný vyšetřovatel, který chce mít případ co nejdřív z krku a vrátit se ke svému nadměrnému holdování alkoholu a vskutku renesanční probošt, vyznávající vědu a střízlivé myšlení. A to doslova. Jupinky, to chceš!... číst celé
V postavě probošta Laestadiuse, skutečné historické postavy, autor nemohl sáhnout vedle! Na svou dobu opravdu otevřeně smýšlející a racionální muž, ostře bojující proti alkohlismu a negramotnosti a oplývající ostrovtipem, je takovým švédských Sherlokem. Spolu se sámským chlapcem Jussim, kterého se ujme, se na vlastní pěst pouští po stopě domnělého násilníka, aniž by se nechali svést na scestí falešnými stopami. Nevzdělaný, místními nenáviděný Jussi se stává proboštovou pravou rukou a zároveň nechtěnou obětí ignorantství místních obyvatel.
Ono to zní vlastně děsně idylicky – utalčovaná sámská menšina, akcent na vzdělávání jako prostředek k lepšímu životu, varování před přílišnou konzumací alkoholu a důraz na neprůstřelné vědecké poznatky. Ale roztahanost na 400 stánek autorovi neumožní vybudovat konstantní napjatou atmosféru, detaily a témata se hromadí jeden před druhé a prvotní myšlenka historického detektivního románu se vytrácí.
Vodní apokalypsa Mikaela Niemiho popisuje nejen řádění vodního živlu po protržení přehrady, ale také apokalypsu lidskou. Ale nebojte se nějakého přílišného moralizování. Naopak autor kombinuje žánr katastrofického románu se sondou do mezilidských vztahů a to vše podtrhává výraznou linkou černého sarkastického humoru. Skvělá a tragikomická je například scéna záchrany jedné totálně „našro... číst celét“ postavy. Niemi je mistr v míchání žánrů.
Mikael Niemi je rozkročen ve své tvorbě hned nad několika žánry. Tentokrát v knize Vařit medvěda dal dohromady historický román (polovina 19. století, Švédsko) s detektivkou a dokonce i biografií skutečné historické postavy pastora, který se zapsal do dějin botaniky. To vše okořenil třeba zamyšlením nad postavením menšin ve společnosti (vložený příběh laponského chlapce). To ale není za... číst celése tak důležité. Skvělý je zejména jazyk, kterým je kniha psána, detektivní linka či rozhovory o víře či smyslu pokroku. Kniha přináší spoustu témat, je chvílemi napínavá a celkově výborně napsána (včetně překladu). Doporučuji!
Vařit medvěda ZNEPOKOJIVÉ, TÍSNIVÉ, DEPRESIVNÍ, NERVY DRÁSAJÍCÍ Vařit medvěda řadím do kategorie historický detektivní román, se sociálním (např. jako Zabiják) a filozofickým přesahem, která se odehrává ve Švédsku roku 1852. I když jsem pár půlstránek musela přeskočit, protože na mě byly příliš řekněme "naturalistické", přesto knihu doporučuji. Nemohla jsem se odtrhnout, a co ... číst celéje hlavní, děj neubral na kadenci a konec vskutku překvapivý, plus kupa zajímavých filozofických myšlenek. Dávám plný počet bodů, už jen proto, že ve vás "něco" zanechá
Vodní apokalypsa“ je katastrofický román s prvky thrilleru. Autor využil přírodní katastrofu k tomu, aby na poměrně malé ploše rozehrál příběhy několika lidí. Kniha funguje jako výborná studie o chování lidí v extrémních podmínkách. Je úžasné sledovat, co s lidmi dokáže udělat strach.
Příběh se odehrává poblíž přehrady a nutno podotknout, že „vodní apokalypsa“, neboli potopa ... číst celéz rozvodněné řeky, tady slouží jen jako spouštěč. Tahle kniha je o lidech, kteří se bez svého přičinění ocitli ve špatném čase na špatném místě. Někteří se znají, osudy jiných se teprve protnou. Švéd Mikael Niemi vypráví jejich příběhy chronologicky a na přeskáčku tak, aby ve vás vyvolal touhu číst dál. Díky tomu vás kniha vtáhne do děje už na prvních stránkách. Postavy se střídají a všem věnoval autor stejný prostor.
V anotaci se hovoří o pilotovi, který se krátce před rozvodněním řeky, rozhodne spáchat sebevraždu ve svém vrtulníku. Důvodem je beznaděj, kterou prožívá kvůli bývalé manželce, která jej chce připravit o polovinu majetku, včetně milovaného letadla a domu. Voda stoupá a on je nucený vzít do letadla svou nenáviděnou exmanželku. Jejich příběh je ale jen jeden z mnoha. A záleží na čtenáři, který osud jej nejvíc osloví.
Zmíněný pilot se chová víceméně tak, jak byste od něj v podobné situaci čekali. Tato linie příběhu je vcelku předvídatelná. Mnohem originálnější mi připadá příběh muže, ze kterého se během několika hodin stává brutální násilník a vrah. Díky jeho příběhu si přijdou na své milovníci napětí. Hodně zajímavý je také příběh umělkyně, která se vydala se svými známými na břeh řeky, aby malovala proudící vodu. Díky těmto postavám jsou tady i erotické scény a drsné popisy, které působí velmi reálně. V jejich případě vás autor nijak nešetří a čtení pasáží věnovaných těmto dvěma hrdinům vyžaduje silný žaludek.
U těchto dvou nevíte, kam vás příběh zavede, a co vás bude čekat na dalších stránkách. Zaručuji vám řadu šokujících překvapení a čtenářsky silný zážitek. Pilot Laurin je proti nim typ klaďase, jakého znáte z akčních románů nebo televizních seriálů. I když se mu to nehodí, vždy poslechne své svědomí a dělá to, co by se dělat mělo. Uvidíte, jaký je to kontrast vůči vrahovi a malířce, kteří se nechají ovládnout svým chtíčem. Ti dva jsou sobečtí a chovají se jako krysy. Jejich jediným cílem je přežít a jsou tomu schopni ledacos obětovat. Jako lidi z nich budete znechucení, jako čtenáři nadšení.