Jan Spěváček

1944

Recenze knih autora


Obrázek knihy
Tvorba Jana Spěváčka představuje interakci ekologie a etologie. Vodní sytě modré hladiny s kroužícími vážkami střídají zelená nokturna vodního chladu, jindy voda zakalená bahnem a nasycená rozptylem usazenin písečného dna je oživena chvěním kroužících vážek, jejichž poletování, které připomíná dávné doby z počátků života na naší planetě, se změní náhle; na zastavení pod závojem křovin... číst celé v zrcadlení tůní a tůněk kdesi pod břehem. Neposkvrněná příroda bez zásahů člověka se na jiném obraze zaplní balvany pneumatik navršených v zákoutí plenéru, který prostupuje pozadím této ekologické kalvárie. A znovu vidíme střet přírody s necitlivostí člověka. Svět člověka je plný věcí, které zůstanou, když jsme je odložili, protože se staly pro nás zbytečné a nepotřebné. Tak se projevuje homo sapiens a jeho katarze. Znovu si vzpomeneme na záblesky předchozí Spěváčkovi tvorby s invazí plastových kačenek a jejich střet s živými divokými kachnami, na jejich reakce a chování. Údělem tohoto světa je, že je poznamenán člověkem více než je třeba, často necitlivým způsobem, přičemž nepoměr lidské převahy se v tomto směru stává nežádoucí a škodlivý. Jan Spěváček se z pozice své tvorby jeví jako nekompromisní tvůrce, přičemž jeho malířská tvorba je ojedinělá a svébytná.

Vladimír Procházka
23/02/2020