Zmizelá Praha-Nádraží a železniční tratě 2.díl
381
Kč
V rámci edice Zmizelá Praha navazuje svazek na úspěšný první díl knihy Kateřiny Bečkové Nádraží a železniční tratě, vydaný v roce 2009. Pokračuje v dokumentování změn, kterými v toku času procházejí železniční tratě, nádraží a zastávky. Tentokrát se zaměřuje především na okrajové části Velké...
číst celé
Nakupte společně
- Mohlo by Vás také zaujmout
- Další knihy autora
- Další zboží nakladatele
- Naposledy prohlédnuté
Sběratelské záložky
Podobní autoři
Příběhy z Megaknih

10 nejoblíbenějších knih v angličtině
V dnešní době je literární svět v rozkvětu. Neustále vycházejí nové knížky a i když jsou z velké míry cizojazyčné,

Tři nejprodávanější knihy v historii
Některé knihy v rozsáhlé literární historii nejenže obstály ve zkoušce časem, ale dosáhly i nebývalého úspěchu v

Megatým
Každý den pracujeme na tom, aby byl váš nákup co nejpříjemnější. Každý z nás má v týmu svou důležitou roli, a společně
Mega BookTok Všechna videa
České osobnosti na návštěvě v Megaknihách!
Pravidelně k nám do Megaknih chodí známe české osobnosti a povídáme se s nimi o knihách. Pozvání k nám do Knižního zákulisí přijali zajímavé české osobnosti, například Jirka Mádl, Roman Vaněk, Veronika Žilková, Bořek Slezáček, Josef Maršálek, Martina Preissová a mnoho dalších!
Štítky knihy
Návrh štítků k produktu
Navrhněte maximálně 5 klíčových slov (štítků) k tomuto produktu.
Za každý přidaný štítek musíte poté 5x ohodnotit štítky ostatních.
Nezapomeňte navrhnuté štítky uložit stisknutím tlačítka „Uložit přidané štítky“.
K této knize jste navrhli štítky:
Proč nakupovat u nás?
-
Největší skladové zásoby sortiment všeho druhu
-
Levná doprava doslova za pár kaček
-
Spokojení zákazníci známka kvality
-
Vyzvednutí kdekoliv místo vybíráte vy
-
Skvělá zákaznická podpora neváhejte zavolat
Hodnocení od zákazníků Heureka.cz
11391 pozitivních recenzí
za posledních 90 dní
za posledních 90 dní
4.1
celková spokojenost
s obchodem
s obchodem
"Rychlé dodání"
"V tomto obchodě ráda a opakovaně nakupuji."
"Rychlé dodání spokojenost"
"Jsem spokojená rychlé doručení zásilky"
Kniha návstěv
Ověřené příspěvky jsou tak označené, ostatní jsou neověřené.
Václav Jedlička
Ověřený příspěvek
Všeobecná spokojenost, vše OK
Jarmila
Jsem s MEGAKNIHY moc spokojená. Zboží vždy přišlo rychle, dobře zabalené. Vyhovuje mi šíře nabídky, kterou poskytují. Objednávám průběžně a s důvěrou.
Kateřina
Velmi rychlé a profesionální jednání. Dokonce přes mojí chybu opětovné zaslání objednávky. Velká spokojenost. A velký výběr kvalitních knih v perfektním stavu.
Monika Komorova
Ověřený příspěvek
Som s obchodom Megaknihy veľmi spokojná. Nakupovala som viackrát a vždy všetko perfektné, rýchle, eko balenie+ nejaký malý darček vždy potešil.
Zdenka Holešinská
Zboží bylo doručeno v pořádku a velmi rychle spokojenost, hlavně vnučky děkuji
Karel
Ověřený příspěvek
Jsem velmi spokojen s knihou, kterou jsem tady zakoupil i s prodejcem Megaknihy. Nenakupoval jsem tady poprvé a vždy jsem byl spokojený.
Robert
vždy vše včas,rozumné ceny:)
Ivan
Ověřený příspěvek
Dobrý a pestrý výběr knih zaujme určitě každého,kdo má rád knihy.. Děkuji Vám za nabídky,které mi posíláte..
Radka
Vřele doporučuji. Rychlé jednání.
Vladimír
objednané zboří dorazilo v naprostém pořádku a v patřičné kvalitě bylo i zabalení, tímto děkuji za projevenou ochotu a kvalitu....
Naposledy prohlédnuté
Velkoobchodní spolupráce
Pokud máte zajímavý sortiment, neváhejte nás oslovit. Nabízíme zajímavé odběry, rychlé platby a respektuplnou spolupráci.
velkoobchody@megaknihy.cz
Už při letmém pohledu na přebal knihy nelze přehlédnout, že naším průvodcem po železničním uzlu na současném území hlavního města nebude tentokrát dáma, ale muž. Muž, jehož fotografický um jsme mohli obdivovat nejen ve všech čtyřech dílech Tramvají a tramvajových tratí, ale i v obou svazcích Továren a továrních hal. Vždyť těch více než dvě stě snímků Ivo Mahela by dohromady vydalo na samostatné dílo. Vypravme se tedy s autorem, jehož jméno nám dává plnou záruku, že pojedeme první třídou, na pražské železniční koleje. Na tratě příměstských linek, dálkových spojů, mezinárodních rychlíků, nákladních vlaků, ale třeba i posunovacích lokomotiv, jejichž královstvím byly jen pár set metrů dlouhé vlečky. Postupně projdeme patnáct klíčových traťových celků včetně spojovacích drah a odboček a navštívíme na čtyři desítky fotogenických a z historického hlediska zajímavých lokalit: Hostivař, Horní Měcholupy, Uhříněves, Kolovraty, Kačerov, Krč, Braník, Modřany, Komořany, Zbraslav, Zlíchov, Hlubočepy, Barrandov, Chuchle, Radotín, Řeporyje, Žvahov, Jinonice, Stodůlky, Dejvice, Veleslavín, Bubeneč, Podbaba, Sedlec, Balabenka, Vysočany, Černý Most, Satalice, Kbely, Čakovice, Horní Počernice, Dolní Počernice, Libeň, Hloubětín, Kyje, Hostavice, Běchovice, Klánovice a Malešice. A přestože podtitul publikace hovoří o periferii, přiblížíme se až na dostřel i samotnému centru města – na Hrabovku a Vítkov. V nejednom případě přitom naše putování volně navážeme v místech, která již dobře známe z dílu prvního. Venkovský charakter mnoha zmiňovaných oblastí dává navíc ještě více vyniknout kouzlu železnice, a tak nebude chybět ani ta trocha nostalgie.
První stránky jsou však, jako již tradičně, věnovány úvodu do problematiky. V textu, který není přehnaně strohý, ale ani nudně obsáhlý, předvádí Mahel perfektní zvládnutí metodiky předkládané látky. Jeho záběr je skutečně široký. Z tohoto úhlu se dokonce jeví název Nádraží a železniční tratě jako do určité míry zjednodušující. Kromě informací z historie, kde autor prokazuje hluboké znalosti i těch „neželezničních“ reálií, přichází na přetřes také otázka elektrizace a názvosloví, dotčeno je napojení drah na další články pražské integrované dopravy – tramvaje, autobusy a metro – a nechybí ani úvahy o změnách, které na svou realizaci teprve čekají, jako jsou obnovy v minulosti zrušených zastávek apod. Co není přímo řečeno v kapitolách Předmluva, Úvodem a Pár technických poznámek, to nalezne čtenář v hlavní, obrazové části knihy, oddělené od předchozích pasáží třinácti mapovými podklady a schématy, podle nichž si může každý snadno dohledat místo pořízení a směr pohledu všech 212 vyobrazení. Ta tvoří většinou přesně či alespoň přibližně datované fotografie, několik obtížně časově identifikovatelných pohlednic a jedna velmi zdařilá fotomontáž. Chronologické rozpětí záběrů je z jedné strany ohraničeno přelomem 19. století, z druhé rokem 2011. Hlavní těžiště spadá ovšem do let šedesátých až devadesátých, a to především zásluhou Ondřeje Řepky, jenž se na vzniku publikace podílel nejen autorskou spoluprací a odbornými konzultacemi, ale i svými čtyřiapadesáti snímky. Ani Mahelova vlastní produkce není zanedbatelná – čítá třicet dvě fotografie. Z ostatních hojněji zastoupených autorů nemůžeme nezmínit Jiřího Kulhánka, Petra Čekala nebo Zdeňka Kačenu, které následuje přinejmenším půldruhá desítka dalších, nemluvě o těch, jejichž totožnost nám zůstává utajena. Ač by bez těchto tvůrců nemohla edice Zmizelá Praha nikdy vzniknout, pro kvalitu každého jejího svazku jsou stěžejní jiné faktory: v prvé řadě výběr fotografií, následně pak informační hodnota popisků, které je doprovázejí. Obojí je vždy plně v režii autora a záleží pouze na něm, jak zdařilou stavebnici se mu podaří dát dohromady. A právě zde, zůstaneme-li ještě u tohoto příměru, Ivo Mahel nejlépe uplatňuje své bohaté zkušenosti z projektování modelových železnic. Pojímá dráhu komplexně, jako celek, tvořený množstvím prvků, počínaje železničním svrškem, stanicemi a zastávkami, přes depa, vlečky, točny, výhybny, zhlaví, hradla, stavědla, strážní domky, hlásky, návěstidla, krakorce, trakční vedení, mosty, tunely, přejezdy, závory, až po uhelné sklady a vodárny pro zásobování parních lokomotiv. Dokumentuje rozestavěné a nedokončené úseky tratí, dočasné přeložky, srovnává místa na fotografiích s jejich současnou podobou a seznamuje nás i s projekty, které zůstaly pouze na papíře. S pečlivostí sobě vlastní uvádí označení lokomotiv a vlaků, dokonce i těch, které nejsou na snímcích přímo vidět, ale jejichž příjezd avizují stažené závory. Klobouk dolů! Zprostředkovává nám vzácné okamžiky, když si záměrně vybírá vlakové soupravy, které nebyly ve své době pro dané tratě typické. Líčí osudy odstavených vagonů, z nichž se stala provizorní pracoviště zaměstnanců drah. Žánrovými snímky, z nichž vyzařuje idylický poklid všedních dnů, nás přenáší na někdy malebná, jindy poněkud omšelá nádraží před mnoha desítkami let. Jeho pozornosti samozřejmě neuniká ani bezprostřední okolí tratí, a tak budeme mimo jiné pozváni do zahradní restaurace s obrovským betonovým slonem v Sedlci, prohlédneme si po požáru nakloněný vysočanský plynojem, představí se nám někdejší tiskárna jízdenek v Husitské ulici a identifikujeme objekt, kde se dnes nachází archiv Českých drah. Smutnou kapitolu našich dějin poslední třetiny 20. století připomene pamětníkům záběr pořízený na podzim 1968, kdy povinnou rudou hvězdu na jedné z lokomotiv nahradil, bohužel pouze dočasně a nakrátko, český lev. Jak hodně se pro někoho změnila situace o jednadvacet let později, nádherným způsobem ilustruje snímek, zachycující nápis, který se objevil na zastávce v Kyjích krátce po listopadové revoluci 1989. Jím Ivo Mahel dokazuje, že rozhodně nepostrádá smysl pro humor. Koneckonců v podobném duchu se odvíjí i jeho zamyšlení nad obecně bídnou znalostí gramatiky napříč českým národem, navozené textem pisatele jedné z pohlednic. Ani těmito glosami však není autorovo portfolio vyčerpáno. Protože se půvabem železnice nechala inspirovat také kinematografie, vydáme se několika momentkami po stopách filmových komedií Tři vejce do skla, Rodinné trampoty oficiála Tříšky a Dáma na kolejích. Zvláštní zastavení si určitě zaslouží i brilantní popis zdánlivě obyčejného obrázku pracoviště signalisty, na němž si Mahel všímá až neuvěřitelných detailů. Jinde ho upoutá výzdoba nádražních budov či komínky na střechách vagonů, které prozrazují něco o tom, jak byly tyto dopravní prostředky vytápěny. Běžný laický čtenář, který se železniční problematice nevěnuje soustavně, si navíc díky knize může rozšířit svou slovní zásobu o nové termíny: dyšna, hytlák, kraken, triangl… A kdo by se chtěl dozvědět ještě víc, toho odkazuje autor na řadu dalších zdrojů – literaturu, periodika, dobové jízdní řády i webové stránky s historickými leteckými snímky.
Pokud se první díl Nádraží a železničních tratí nesl z části v duchu smutné vzpomínky na někdejší těšnovské nádraží, které v polovině osmdesátých let 20. století padlo za oběť stavbě severojižní magistrály, pak musíme s lítostí konstatovat, že ani díl druhý není v tomto ohledu veselejší. Budeme v něm jen tiše přihlížet tomu, jak se z obyčejných ulic podél tratí staly důležité výpadovky, zatímco místy, kudy ještě relativně nedávno jezdily vlaky, vedou dnes cyklostezky. Chmurný leitmotiv Mahelovy knihy evokuje vzpomínky na poslední dvě desetiletí, jež máme všichni v živé paměti. Železniční koleje začaly ustupovat stavbě metra, tramvajovým tratím i silnicím, na něž se postupně přesunula velká část osobní i nákladní dopravy. Na delší vzdálenosti a při větším objemu materiálu má však doprava vlakem stále své výhody, a tak ruku v ruce s redukcí železničního svršku, omezováním spojů a propouštěním zaměstnanců byly podnikány také kroky k modernizaci a zvýšení rychlostních kapacit tratí. Jsme svědky budování koridorů, doprovázených výstavbou tunelů a protihlukových stěn, fenoménů doby. Doslova ztělesněním konce zlaté éry železnice v Praze, časů prostších a jednodušších, kdy za člověka ještě nerozhodovala v takové míře technika, se stalo tzv. nové spojení. To přivodilo zánik nejen dvou svérázných jednokolejek pod Vítkovem, ale i mostu na Hrabovce, podpíraného uprostřed rušné křižovatky až do roku 1992 pilíři, které naháněly horké chvilky místa neznalým řidičům. Zajisté nejen motoristická veřejnost už také zaregistrovala, že se z našeho hlavního města postupně vytratila slušná řádka úrovňových přejezdů a na kdysi frekventované vlečky upomínají jen tu a tam příčné asfaltové pásy. Ani střet parní lokomotivy s trolejbusem v ulicích Prahy už rozruch pravděpodobně nikdy nevyvolá. Navzdory drobným stinným stránkám však železnice v době svého největšího rozkvětu sehrála na scéně divadla Praha jednoznačně kladnou a rozhodně ne malou roli. A navodit klima těchto časů v čtenářových představách je také posláním Mahelovy obrazové kompilace. Je možné, že se jí to nepodaří bezezbytku. Na železniční mapě města zůstává pár bílých míst, která jsme ještě nenavštívili a jichž se dočkáme teprve v plánovaném třetím dílu. Každopádně však bylo opět zasazeno mnoho chybějících střípků do mozaiky Zmizelé Prahy, díky níž mohou dnešní obyvatelé i návštěvníci metropole objevovat historické proměny města, které nezažili nebo mají jen v mlhavých vzpomínkách. Projíždíme-li okolo obchodního centra a sídliště Černý Most, kdo z nás si uvědomí, že to byly právě udýchané komíny v táhlém stoupání těžce se lopotících parních lokomotiv, které daly této čtvrti název?