Světoznámý neohrožený kronikář revolucí, válek a přírodních katastrof, investigativní novinář Merlin Oldtime nabízí časopisu „New History“ sérii reportáží z onoho světa a v doprovodu encyklopedisty a materialisty Diderota se vydává na dantovskou pouť zásvětní říší. Před čtenářem defiluje dokonale...
číst celé
Světoznámý neohrožený kronikář revolucí, válek a přírodních katastrof, investigativní novinář Merlin Oldtime nabízí časopisu „New History“ sérii reportáží z onoho světa a v doprovodu encyklopedisty a materialisty Diderota se vydává na dantovskou pouť zásvětní říší. Před čtenářem defiluje dokonale obnažený obraz reálného i onoho světa, jak je v sobě hýčká člověk moderní doby. A zatímco se smějeme falešným gestům, projevům svatouškovství či vědecké domýšlivosti, běhá nám mráz po zádech, když si uvědomíme, nakolik je tento román, vydaný pomalu před stoletím, dodnes aktuální. Frigyes Karinthy (1887–1938), jeden z nejoriginálnějších maďarských spisovatelů 20. století, dramatik a novinář. Českému čtenáři je znám především dvěma satirickými sci-fi romány Cesta do Faremida (Utazás Faremidóba, 1916) a Kapilárie (Capillaria, 1921). V povídce Řetěz (Láncszemek, 1929) přichází s teorií, jejíž pozdější rozvinutí do podoby šesti stupňů odloučení přispělo ke vzniku sociálních sítí. V roce 1936 podstoupil ve Stockholmu operaci mozku, kterou s černým humorem líčí v knize Putování kolem mé lebky (Utazás a koponyám körül, 1937).
schovat popis
Recenze
František Korynty, nebo jak se ten maďar jmenuje, stojí za prvním větším zklamáním z Rubata. Co taky ale čekat od národu, který nám ukradl guláš a abysme se s nima nemohli hádat, vytvořil vlastní změť zvuků, kterýmu říkají maďarština a které zní, jako by koza kloktala kýbl bláta.
V tomhle písmenkovém guláši se jeden žurnálista rozhodne, že se dostane na onen svět, a tím nemyslím Slovensko. Takže vezme bloček a tužku a koupí si regiojet směr pátá dimenze. Pocuď to bylo všechno ještě docela zábavný a občas vyskočil nějaký náznak, že by se mohl konat maďarský O'Brien nebo Themerson, ale nikoliv. Po přesunu do páté dimenze dojde na cestování časem, kdy se žurnálista potkává s Ježíšem, Césarem a dalšími pošuky, což má být asi funky, ale je to zábavný asi jako dívat se na archiv Banánových rybiček.
4/10