Kniha Daniely Hodrové - soubor dvaceti osmi esejů -
je v nejednom ohledu mimořádná. Spojuje přesvědčivě v jednotu, co
bývá vykládáno odděleně a stavěno nejednou i proti sobě: pronikavou
analýzu básnického tvaru (a uměleckého výrazu vůbec) s jeho aspekty
filozofickými a duchovními, ontologii díla s ontologií lidského
"pobytu".
Dialog s poetikou marnosti, rozvíjený nad vrcholnými zjevy
naší a evropské literatury, je však pouhým úvodem, vstupem do
podstatnější problematiky: do tázání po duchovních horizontech -
anebo spíš po jejich absenci - v životě současného, jmenovitě
západního člověka. Autorčina kniha se brzy stává sondou do jeho
duchovně vyčerpané každodennosti, do nejrůznějších způsobů
"zapomenutí na bytí", na posvátné v lidském životě.
Kapitoly jako "Fortuna a smrt", "Zátiší zvané 'vanitas'",
nebo hned úvodní "Mater dentata" přivádějí čtenáře k zamyšlení nad
životem, přímo jej učí zamýšlet se nad ním v setkání s
nejobyčejnějšími věcmi, které ho obklopují. Učí jej prohlédat
závojem marnosti a lži, ať už ji představuje vyprázdněnost reklamy
nebo zaslepená sebejistota vědeckého diskursu, která není schopná
nabídnout člověku hlubší oporu.
Poslední okruh představují ve Chvále schoulení kapitoly-eseje
věnované tělesnosti, základním pohybům duchovně pojatého těla, v
nichž se tato elementární zkušenost dobývá do hloubek
kosmogonických významů, jako jsou "Houpání", "Otáčení", "Chvění"
(předznamenaných už předtím "Stísněností" či "Klopýtnutím"), aby v
meditaci nad nimi hledala jistoty nejniternější. Jako vyznění
autorčiny bytostné víry osloví čtenáře kapitola Chvála schoulení,
prozrazující v závěru knihy její osobní, na marnosti vyvzdorovanou
motivaci.
Kniha Daniely Hodrové - soubor dvaceti osmi esejů -
je v nejednom ohledu mimořádná. Spojuje přesvědčivě v jednotu, co
bývá vykládáno odděleně a stavěno nejednou i proti sobě: pronikavou
analýzu básnického tvaru (a uměleckého výrazu vůbec) s jeho aspekty
filozofickými a duchovními, ontologii díla s ontologií lidského
"pobytu".
Dialog s poetikou marnosti, rozvíjený nad vrcholnými zjevy
naší a evropské literatury, je však pouhým úvodem, vstupem do
podstatnější problematiky: do tázání po duchovních horizontech -
anebo spíš po jejich absenci - v životě současného, jmenovitě
západního člověka. Autorčina kniha se brzy stává sondou do jeho
duchovně vyčerpané každodennosti, do nejrůznějších způsobů
"zapomenutí na bytí", na posvátné v lidském životě.
Kapitoly jako "Fortuna a smrt", "Zátiší zvané 'vanitas'",
nebo hned úvodní "Mater dentata" přivádějí čtenáře k zamyšlení nad
životem, přímo jej učí zamýšlet se nad ním v setkání s
nejobyčejnějšími věcmi, které ho obklopují. Učí jej prohlédat
závojem marnosti a lži, ať už ji představuje vyprázdněnost reklamy
nebo zaslepená sebejistota vědeckého diskursu, která není schopná
nabídnout člověku hlubší oporu.
Poslední okruh představují ve Chvále schoulení kapitoly-eseje
věnované tělesnosti, základním pohybům duchovně pojatého těla, v
nichž se tato elementární zkušenost dobývá do hloubek
kosmogonických významů, jako jsou "Houpání", "Otáčení", "Chvění"
(předznamenaných už předtím "Stísněností" či "Klopýtnutím"), aby v
meditaci nad nimi hledala jistoty nejniternější. Jako vyznění
autorčiny bytostné víry osloví čtenáře kapitola Chvála schoulení,
prozrazující v závěru knihy její osobní, na marnosti vyvzdorovanou
motivaci.
Kniha Daniely Hodrové - soubor dvaceti osmi esejů -
je v nejednom ohledu mimořádná. Spojuje přesvědčivě v jednotu, co
bývá vykládáno odděleně a stavěno nejednou i proti sobě: pronikavou
analýzu básnického tvaru (a uměleckého výrazu vůbec) s jeho aspekty
filozofickými a duchovními, ontologii díla s ontologií lidského
"pobytu".
Dialog s poetikou marnosti, rozvíjený nad vrcholnými zjevy
naší a evropské literatury, je však pouhým úvodem, vstupem do
podstatnější problematiky: do tázání po duchovních horizontech -
anebo spíš po jejich absenci - v životě současného, jmenovitě
západního člověka. Autorčina kniha se brzy stává sondou do jeho
duchovně vyčerpané každodennosti, do nejrůznějších způsobů
"zapomenutí na bytí", na posvátné v lidském životě.
Kapitoly jako "Fortuna a smrt", "Zátiší zvané 'vanitas'",
nebo hned úvodní "Mater dentata" přivádějí čtenáře k zamyšlení nad
životem, přímo jej učí zamýšlet se nad ním v setkání s
nejobyčejnějšími věcmi, které ho obklopují. Učí jej prohlédat
závojem marnosti a lži, ať už ji představuje vyprázdněnost reklamy
nebo zaslepená sebejistota vědeckého diskursu, která není schopná
nabídnout člověku hlubší oporu.
Poslední okruh představují ve Chvále schoulení kapitoly-eseje
věnované tělesnosti, základním pohybům duchovně pojatého těla, v
nichž se tato elementární zkušenost dobývá do hloubek
kosmogonických významů, jako jsou "Houpání", "Otáčení", "Chvění"
(předznamenaných už předtím "Stísněností" či "Klopýtnutím"), aby v
meditaci nad nimi hledala jistoty nejniternější. Jako vyznění
autorčiny bytostné víry osloví čtenáře kapitola Chvála schoulení,
prozrazující v závěru knihy její osobní, na marnosti vyvzdorovanou
motivaci.
Kniha Daniely Hodrové - soubor dvaceti osmi esejů -
je v nejednom ohledu mimořádná. Spojuje přesvědčivě v jednotu, co
bývá vykládáno odděleně a stavěno nejednou i proti sobě: pronikavou
analýzu básnického tvaru (a uměleckého výrazu vůbec) s jeho aspekty
filozofickými a duchovními, ontologii díla s ontologií lidského
"pobytu".
Dialog s poetikou marnosti, rozvíjený nad vrcholnými zjevy
naší a evropské literatury, je však pouhým úvodem, vstupem do
podstatnější problematiky: do tázání po duchovních horizontech -
anebo spíš po jejich absenci - v životě současného, jmenovitě
západního člověka. Autorčina kniha se brzy stává sondou do jeho
duchovně vyčerpané každodennosti, do nejrůznějších způsobů
"zapomenutí na bytí", na posvátné v lidském životě.
Kapitoly jako "Fortuna a smrt", "Zátiší zvané 'vanitas'",
nebo hned úvodní "Mater dentata" přivádějí čtenáře k zamyšlení nad
životem, přímo jej učí zamýšlet se nad ním v setkání s
nejobyčejnějšími věcmi, které ho obklopují. Učí jej prohlédat
závojem marnosti a lži, ať už ji představuje vyprázdněnost reklamy
nebo zaslepená sebejistota vědeckého diskursu, která není schopná
nabídnout člověku hlubší oporu.
Poslední okruh představují ve Chvále schoulení kapitoly-eseje
věnované tělesnosti, základním pohybům duchovně pojatého těla, v
nichž se tato elementární zkušenost dobývá do hloubek
kosmogonických významů, jako jsou "Houpání", "Otáčení", "Chvění"
(předznamenaných už předtím "Stísněností" či "Klopýtnutím"), aby v
meditaci nad nimi hledala jistoty nejniternější. Jako vyznění
autorčiny bytostné víry osloví čtenáře kapitola Chvála schoulení,
prozrazující v závěru knihy její osobní, na marnosti vyvzdorovanou
motivaci.
Kniha Daniely Hodrové - soubor dvaceti osmi esejů -
je v nejednom ohledu mimořádná. Spojuje přesvědčivě v jednotu, co
bývá vykládáno odděleně a stavěno nejednou i proti sobě: pronikavou
analýzu básnického tvaru (a uměleckého výrazu vůbec) s jeho aspekty
filozofickými a duchovními, ontologii díla s ontologií lidského
"pobytu".
Dialog s poetikou marnosti, rozvíjený nad vrcholnými zjevy
naší a evropské literatury, je však pouhým úvodem, vstupem do
podstatnější problematiky: do tázání po duchovních horizontech -
anebo spíš po jejich absenci - v životě současného, jmenovitě
západního člověka. Autorčina kniha se brzy stává sondou do jeho
duchovně vyčerpané každodennosti, do nejrůznějších způsobů
"zapomenutí na bytí", na posvátné v lidském životě.
Kapitoly jako "Fortuna a smrt", "Zátiší zvané 'vanitas'",
nebo hned úvodní "Mater dentata" přivádějí čtenáře k zamyšlení nad
životem, přímo jej učí zamýšlet se nad ním v setkání s
nejobyčejnějšími věcmi, které ho obklopují. Učí jej prohlédat
závojem marnosti a lži, ať už ji představuje vyprázdněnost reklamy
nebo zaslepená sebejistota vědeckého diskursu, která není schopná
nabídnout člověku hlubší oporu.
Poslední okruh představují ve Chvále schoulení kapitoly-eseje
věnované tělesnosti, základním pohybům duchovně pojatého těla, v
nichž se tato elementární zkušenost dobývá do hloubek
kosmogonických významů, jako jsou "Houpání", "Otáčení", "Chvění"
(předznamenaných už předtím "Stísněností" či "Klopýtnutím"), aby v
meditaci nad nimi hledala jistoty nejniternější. Jako vyznění
autorčiny bytostné víry osloví čtenáře kapitola Chvála schoulení,
prozrazující v závěru knihy její osobní, na marnosti vyvzdorovanou
motivaci.
schovat popis
Recenze