MVK Úsvit hrdinů je rozšíření ke stolní hře Malá velká království a nedá se hrát samostatně. Tato recenze je určena pro ty, kdo mají doma základní hru a přemýšlí, zda si rozšíření pořídit, či dokonce se právě teď dozvěděli, že nějaké rozšíření existuje.
začnu tím, co vás může na rozšíření zklamat. První věc je, že se vám hra i s rozšířením nevejde do jedné sympaticky malé krabičky a přestože se na této krabičce píše, že obsahuje proužek na spojení obou krabic, není tomu tak.
Druhé zklamání asi bude, že už hra není tak sympaticky jednoduchá a z Malých velkých království se stávají Velká velká království a i herní čas se protahuje, pro ty, pro které je herní čas základní hry na hraně zábavnosti, rozšíření asi nebude to pravé ořechové.
Dál už mám ale vesměs dobré zprávy. Rozšíření citlivě obohacuje hru o nové prvky (Hrdina, nová surovina - stříbro), ale nijak tím nerozvažuje základní hru, snad až na výjimku stavění hradu, kde s rozšířením nastává změna - v úrovni hradu lze klesat i dolů. Rozšíření totiž přináší k té jedné věžičce, která ukazuje úroveň hradu, šest dalších stejných a nově je každá úroveň hradu kromě ukazatele reprezentována i figurkou na mapě království. Území, kde se věž nachází, má slevu na bojové číslo, ovšem pokud je území dobyto, věž je odstraněna a úroveň hradu opět klesá. Duplikovaná informace je poněkud nešikovná, ale nechci hráčům radit, aby počítadlo odstranili ze hry, jsou situace, kdy je užitečné, úroveň hradů přehledně vidět a věžičky na mapě situaci spíš znepřehledňují, zvláště v situaci, kdy má hráč těžit suroviny.
Dále máme ve hře nové karty národů a území. Národy přináší nové schopnosti, to je bezva, jen je trochu nevychytaná vlastnost srážení cizích figurek, trochu to nejde dohromady s figurkami, které prohledávají podzemí.
Nové karty území, kromě toho, že jsou krásně zasněžené, poskytují dva nové terény, doly na stříbro, kde stříbro působí jako žolík, ale pozor pouze pro případy budování, osidlování a výzkumu, v jiných případech se stříbrem nelze manipulovat.
Dtuhým novým terénem je tundra, která poskytuje libovolnou surovinu, podobně jako podzemí, ale přináší nepříjemnost, že v případě akce Hlídka nebo Výprava musí hráč opustit tundru a pokud to z nějakého důvodu nejde, o figurku přichází.
Poslední věc, kterou už jsem zmínil, je hrdina. Každý hráč hned na začátku obdrží jednu figurku hrdiny a vyberee si kartu hrdiny, která podobně jako karta národa poskytuje hrdinovi nějaké unikátní schopnosti. Jednu hned od začátku a další, nebo posílenou tu původní na druhé úrovni. Třetí úroven už bohužel znamená konec tohoto hrdiny ale zato 3 cenné body do závěru a také novou podmínku konce hry. Kdo takhle dovede na odpočinek tři hrdiny, spouští konec hry.
Sečteno a podtrženo, základní hra je výborná, rozšířená je o dva levely lepší, ale taky výrazně delší, nicméně kdo zkusí hrát s rozšířením, už se ho asi nevzdá.
Jo a mimochodem, rozšíření umožňuje i sólo hru. Tu jsem ještě nezkoušel, ale brzy se na ni vrhnu.
Recenze
začnu tím, co vás může na rozšíření zklamat. První věc je, že se vám hra i s rozšířením nevejde do jedné sympaticky malé krabičky a přestože se na této krabičce píše, že obsahuje proužek na spojení obou krabic, není tomu tak.
Druhé zklamání asi bude, že už hra není tak sympaticky jednoduchá a z Malých velkých království se stávají Velká velká království a i herní čas se protahuje, pro ty, pro které je herní čas základní hry na hraně zábavnosti, rozšíření asi nebude to pravé ořechové.
Dál už mám ale vesměs dobré zprávy. Rozšíření citlivě obohacuje hru o nové prvky (Hrdina, nová surovina - stříbro), ale nijak tím nerozvažuje základní hru, snad až na výjimku stavění hradu, kde s rozšířením nastává změna - v úrovni hradu lze klesat i dolů. Rozšíření totiž přináší k té jedné věžičce, která ukazuje úroveň hradu, šest dalších stejných a nově je každá úroveň hradu kromě ukazatele reprezentována i figurkou na mapě království. Území, kde se věž nachází, má slevu na bojové číslo, ovšem pokud je území dobyto, věž je odstraněna a úroveň hradu opět klesá. Duplikovaná informace je poněkud nešikovná, ale nechci hráčům radit, aby počítadlo odstranili ze hry, jsou situace, kdy je užitečné, úroveň hradů přehledně vidět a věžičky na mapě situaci spíš znepřehledňují, zvláště v situaci, kdy má hráč těžit suroviny.
Dále máme ve hře nové karty národů a území. Národy přináší nové schopnosti, to je bezva, jen je trochu nevychytaná vlastnost srážení cizích figurek, trochu to nejde dohromady s figurkami, které prohledávají podzemí.
Nové karty území, kromě toho, že jsou krásně zasněžené, poskytují dva nové terény, doly na stříbro, kde stříbro působí jako žolík, ale pozor pouze pro případy budování, osidlování a výzkumu, v jiných případech se stříbrem nelze manipulovat.
Dtuhým novým terénem je tundra, která poskytuje libovolnou surovinu, podobně jako podzemí, ale přináší nepříjemnost, že v případě akce Hlídka nebo Výprava musí hráč opustit tundru a pokud to z nějakého důvodu nejde, o figurku přichází.
Poslední věc, kterou už jsem zmínil, je hrdina. Každý hráč hned na začátku obdrží jednu figurku hrdiny a vyberee si kartu hrdiny, která podobně jako karta národa poskytuje hrdinovi nějaké unikátní schopnosti. Jednu hned od začátku a další, nebo posílenou tu původní na druhé úrovni. Třetí úroven už bohužel znamená konec tohoto hrdiny ale zato 3 cenné body do závěru a také novou podmínku konce hry. Kdo takhle dovede na odpočinek tři hrdiny, spouští konec hry.
Sečteno a podtrženo, základní hra je výborná, rozšířená je o dva levely lepší, ale taky výrazně delší, nicméně kdo zkusí hrát s rozšířením, už se ho asi nevzdá.
Jo a mimochodem, rozšíření umožňuje i sólo hru. Tu jsem ještě nezkoušel, ale brzy se na ni vrhnu.