Banner
Banner

Recenze Josef Čapek

Josef Čapek

Josef Čapek

274 Kč
Zobrazit knihu
Kniha historika umění Vastimila Tetivy je zaměřena na ranou malířskou tvorbu Josefa Čapka, ohraničenou lety 1908–1914, tedy dobou, která předurčila celý další umělecký osud malíře. Kniha mapuje počátky tvorby umělce a jeho inspiraci francouzskými vzory zejména za pobytu v Paříži v letech 1910-12.... číst celé 

Recenze

1
Ověřené recenze jsou tak výslovně označené, ostatní jsou neověřené.
Avatar uživatele
Tetiva V.: Josef Čapek – počátky Tvorby

Kniha slibného názvu zůstává hodně dlužna jak čelnému představiteli naší meziválečné avantgardy, tak kupujícímu. Z jejího uspořádání je zřejmé, že autorovým limitem je katalog výstavy pro menší galerii; snad se pro vydání knihy pokusil „zrecyklovat“ starší text nějakého takového katalogu. Napsat malou monografii trvalejší hodnoty již bylo nad jeho schopnosti.

Vlastní nijak objevný text sotva přesahuje 20 miniaturních stránek, přitom se skládá hlavně z citací jiných autorů, doplněných jakousi nabubřelou slovní vatou („závažný, zodpovědný a nelehký úkol“, „již zde, v tuto chvíli, mohu vyslovit určitou shrnující myšlenku“ [28], „vnímání toho, jak jsou viděny souvislosti mezi jednotlivými jednotkami vnímání…“ (!), „je téměř nemožné vyslovit se v této studii vyčerpávajícím způsobem o podstatě významu…“).

Z některých vět vypadl přísudek [9] nebo interpunkce [23]. Autor neúspěšně zápasí nejen s českým jazykem („události měli“ [19]; „v českým podmínkách“ [28], nadužívá ukazovací zájmena „to, … to, … to“[30]), ale podléhá i v zápase s textovým editorem. Patrně nezná tvrdou mezeru a při korekturách přehlédl, jak předložky „k“, „s“, „v“ trčí na konci řádků. Některé odstavce končí a jiné začínají v půli věty (!). S dodaným textovým souborem si neporadili ani v nakladatelství a tak jsou některé odstavce zarovnány vlevo místo do bloku, čímž jen zdůrazňují nemohoucnost textu.

Reprodukce „Sedící ženy“ [79] je barevně nevyhovující, zcela se ztratila modrá barva pozadí. U obou reprodukcí na str. 78 – 79, nelogicky vřazených na konec knihy až za fotografie z Čapkova rodinného alba, chybí popis. Podobně autor zatajil, proč do knihy zařadil reprodukce obrazů z let 1915 – 17, tedy mimo jím zvolený úzký interval „počátků“ (1908 – 1914). Naopak, pokud jde o torzo kalendária, mělo v něm být uvedeno alespoň stručně několik základních biografických dat z období 1915 – 1945.

Útlá kniha má zbytečně mnoho prázdných stránek, jež mohly být zaplněny například reprodukcemi soudobé Čapkovy grafiky. Pochválit lze pouze kvalitní papír a solidní vazbu s přebalem, méně už kapesní formát (~1618 cm), vhodný spíše pro turistický bedekr než pro výtvarné studie. Zde se vydavatel mohl inspirovat někdejší Malou galerií Odeonu (2020 cm), jejíž formát by při stejném počtu stránek umožnil přijatelnější kvalitu reprodukcí, větší rozsah textu i grafické řešení knihy.
23/09/2019