Kniha vycházející ke stejnojmenné výstavě v
Západočeské galerii v Plzni vystavující rozsáhlou soukromou sbírku
Skupiny 42 nabídla historičce umění Marii Klimešové novou
příležitost zabývat se proslulým fenoménem českého moderního umění.
Je logicky členěna do tří částí - předskupinové, válečné a...
číst celé
Kniha vycházející ke stejnojmenné výstavě v
Západočeské galerii v Plzni vystavující rozsáhlou soukromou sbírku
Skupiny 42 nabídla historičce umění Marii Klimešové novou
příležitost zabývat se proslulým fenoménem českého moderního umění.
Je logicky členěna do tří částí - předskupinové, válečné a
poválečné, uzavírající se rokem 1948. V rámci jednoduchého
chronologického řešení je skupinová poetika stylově a tematicky
charakterizována a konfrontována s dobovým výtvarným kontextem.
Experimentální charakter raných prací ze třicátých let ukazuje
silné individuality začínajících umělců, kteří v prostoru mezi
surrealismem a kubismem hledali vlastní výraz. Válečný příklon k
civilismu a poválečné směřování k experimentu, resp. figurativnímu
znaku je představen kompletním souborem pozoruhodných obrazů,
kreseb, fotografií, grafik a drobných plastik všech členů Skupiny
(Gross, Hák, Hudeček, Matal, Kotík, Lhoták, Smetana, Souček, Zívr).
Dosvědčují různorodost autorských východisek, která později výrazně
ovlivnila poválečnou výtvarnou generaci. Kniha obsahuje výběrový
soupis výstav a biografie jednotlivých členů skupiny 42.
schovat popis
Recenze