Expati - Příběhy českých architektů a architektek v zahraničí
351
Kč
Opravdu máme skvělé ceny a kromě toho dopravné a balné od 49 Kč. Neváhejte nakoupit!
Expati přináší příběhy, které se odehrávají doslova po celém světě. Od Spojených států amerických přes Velkou Británii, Portugalsko, Dánsko, Švýcarsko, Vietnam a Japonsko. Příběhy, v nichž se setkáte s takovými jmény světové architektury, jako jsou Norman Foster, Bjarke Ingels, Thomas...
číst celé
- Mohlo by Vás také zaujmout
- Další knihy autora
- Další zboží nakladatele
- Naposledy prohlédnuté
Sběratelské záložky
Podobní autoři
Příběhy z Megaknih

5 zajímavostí o sérii Harry Potter
Miliony lidí zná celosvětový fenomén Harryho Pottera. V této nejprodávanější sérii všech dob se však skrývá celá řada

Pět knih s nezapomenutelnými milostnými příběhy
Láska ve všech svých podobách a projevech je pro autory věčnou múzou, která spřádá příběhy o vášni, zlomených srdcích a

10 nejoblíbenějších knih v angličtině
V dnešní době je literární svět v rozkvětu. Neustále vycházejí nové knížky a i když jsou z velké míry cizojazyčné,
Mega BookTok Všechna videa
České osobnosti na návštěvě v Megaknihách!
Pravidelně k nám do Megaknih chodí známe české osobnosti a povídáme se s nimi o knihách. Pozvání k nám do Knižního zákulisí přijali zajímavé české osobnosti, například Jirka Mádl, Roman Vaněk, Veronika Žilková, Bořek Slezáček, Josef Maršálek, Martina Preissová a mnoho dalších!
Návrh štítků k produktu
Navrhněte maximálně 5 klíčových slov (štítků) k tomuto produktu.
Za každý přidaný štítek musíte poté 5x ohodnotit štítky ostatních.
Nezapomeňte navrhnuté štítky uložit stisknutím tlačítka „Uložit přidané štítky“.
K této knize jste navrhli štítky:
Proč nakupovat u nás?
-
Největší skladové zásoby sortiment všeho druhu
-
Levná doprava doslova za pár kaček
-
Spokojení zákazníci známka kvality
-
Vyzvednutí kdekoliv místo vybíráte vy
-
Skvělá zákaznická podpora neváhejte zavolat
Vendula
spokojený zákazník
Dobrý den, vše co jsem za těch pár let koupila v tomto obchodu mělo veliký úspěch u kamarádů, kamarádek a rodiny. Jsem velice spokojená ať je 5o kniha, svíčka nebo dřevěné srdce s krásným citátem.
Karla
spokojený zákazník
Jsem šťastná, že jsem objevila megaknihy.Jsou tu krásné knihy za super ceny, dále pro mě spousta omalovánek a k nim i pastelek.No když to shrnu tak jsem přímo okouzlená.Jedině megaknihy .Moc vám děkuji
Petr Navrátil
spokojený zákazník
Objednání, dodání, vyzvednutí... vše během pár dní a vždy jsem byl (zatím) informován o případných problémech s dodací lhůtou. Vždy jsem však zásilku převzal v kvalitním stavu a cenu za kterou je produkt poskytován je jedna z nejlepších na knižním trhu. Stejně tak pestrost nabídky. Doporučuji.
Veronika
spokojený zákazník
Dobrý den, mate opravdu skvěle ceny a toho si moc vážím. Miluju čtení fantasy knih, ale v dnešní době jsou i ty knihy už hodně drahé, takže jsem rada, ze existuje takovýto obchod.
Chcete se dozvědět, co o nás napsali v knize návštěv další zákazníci?
Hodnocení od zákazníků Heureka.cz
7144 pozitivních recenzí
za posledních 90 dní
za posledních 90 dní
4.1
celková spokojenost
s obchodem
s obchodem
"Opakované nákupy, vždy spolehlivost, spokojenost"
"Rychlé doručení,knihy mi udělaly radost , není co vytknout."
"Vše v naprostém pořádku."
"Vše v pořádku"
Předkládaná kniha, kterou bychom mohli spíše charakterizovat jako sborník příspěvků jednotlivých architektek a architektů, s jednotícím tématem, kterým je realizace ve vystudovaném oboru, v zahraničí. Pokud jde o časovou působnost námi sledovaných osob v zahraničí, jedná se o více jak desetiletí (Jan Magasaník), až po rok a půl, tedy v podstatě o začátečníka (Martina Požárová). Někteří z nich zůstali pracovat v zahraničí, jiní se vrátili domů a uplatnili se v různých architektonických kancelářích, nebo mají svou vlastní soukromou praxi. Z těch, kteří zůstali venku lze vyzvednout například Lenku Holcovou, provozující soukromou praxi v Lisabonu, nebo Marka Oblutoviće, působícího ve Vietnamu.
Vše je poměrně dobře nastíněno již v upoutávce k publikaci na stránkách Megaknih, avšak přesto lze napsat více: Aktérky a aktéři z publikace studovali různé fakulty architektury. Od Fakulty architektury Liberecké Technické univerzity, přes Fakulty architektury Českého vysokého učení technického v Praze, Vysokého učení technického v Brně, Fakultu architektury Slovenské technické univerzity v Bratislavě, až po studium na ETH v Curychu (Eidgenössische Technische Hochschule Zürich). Celkově převažuje fakulta liberecká, což není na závadu, a lze to přijmout s pochopením, neboť spolupořadatel publikace (A.G.) je sám absolventem této školy, tudíž může znát část představených osob poměrně dobře.
Při četbě publikace je možné si povšimnout skutečnosti, že expanti si v jistém kroku museli odpovědět na otázky „proč a kam“, avšak volba cesty nemusela být vždy úplně jednoduchá. Výstižně to přibližuje Petr Štefek, když uvádí: „Po škole se mi nabízely zajímavé projekty, ale já chtěl ještě vyrazit do zahraničí…“
Jádro volby spočívá v odmítnutí relativní jistoty doma a ucházení se o zaměstnání v renomované zahraniční architektonické kanceláři, přičemž bylo nezbytné očekávat velký psychický tlak, neboť konkurence bývá bez pochyby značná. Prosadit se znamená vynaložit obrovské úsilí, a to po jistou dobu i na úkor osobního života. Ano, jistě, pokud člověk uspěje, může to v budoucnosti znamenat výrazný posun v kariéře, ale za ním je nutno vidět spoustu vynaloženého času a energie. Ovšem, nic (zpravidla) není zadarmo…
„Naše“ postavy architektek a architektů se v zahraničí dostali k rozsáhlým projektům, k nimž by se doma nedostali. To s sebou občas nese potenciální otázku: kdy skončit v té které kanceláři a přesunout se jinam? Nebo jinak, co mi ještě mnou zastávaná pozice poskytuje, rozvíjí mě ještě? Výstižně je tento okamžik představen u Veroniky Markytán, která z projekční kanceláře přešla do stavební praxe a měla tak možnost se uplatnit v obou oblastech (ve sféře projektování; ve sféře stavební realizace projektu).
Krátce: každá architektka i architekt si plní své sny a cíle, každý má svou cestu…
Jedním z klíčů pro volbu země pobytu mohl být obdiv k architektuře té, které země, ale v jednotlivých příbězích je vždy ještě mnohem víc. Například u Matěje Draslara je sice vysvětlován kontext švýcarské architektury, ale neméně nosnou částí jeho vyprávění je přiblížení organizace studia architektury ve Švýcarsku a náznaky porovnání se studiem u nás, což může být nesporně zajímavé zejména pro čtenáře uvažující o studiu architektury. Ovšem M. D. bychom mohli považovat trochu i za švýcarského domorodce, neboť jeho rodina žije ve Švýcarsku již více jak čtvrt století, což přináší jiný úhel pohledu, než který můžeme nalézt například u výše zmíněné Martiny Požárové…
Díky četbě se nám dostane příležitosti seznámit se s chodem velikých projekčních kanceláří, které se počtem zaměstnanců vyrovnají továrně, a takovéto přirovnání může být svým způsobem přiléhavé, jde o preciznost, nápady, rozdělení úkolů a týmovou spolupráci…
Pokud se jedná o osoby, s jejichž názory a pohledy na řešené projekty a jejich uplatnění v praxi, se můžeme seznámit, je jejich „záběr“ opravdu široký.
Jan Magasanik přibližuje nejen tvorbu a osobnost dánského architekta Bjarkeho Ingelse, ale také jeho kodaňskou architektonickou kancelář. V příspěvku můžeme získat i náhled na v nedávné době velice diskutovanou a neslavně ukončenou (a zpolitizovanou) soutěž na stavbu české Národní knihovny na Letné, z pohledu kanceláře renovovaného dánského architekta a jeho zaměstnance.
U Veroniky Markytán můžeme zase poznat práci ve vyhlášené londýnské kanceláři Foster + Partners. Jiný úhel pohledu na tuto kancelář pak můžeme získat z příspěvku Petra Štefka.
S Veronikou Markytán se podíváme i na konverzi elektrárny Battersea v Londýně.
Jan Vranovský prezentuje svůj pohled na japonskou kulturu i architekturu. Ocenit lze i jeho odvahu založit si v Japonsku vlastní architektonickou kancelář. V této souvislosti je vhodné připomenout, že česká architektura má v Japonsku své výrazné stopy, které tam zanechali zejména architekti Jan Letzel (1880 – 1925) a Antonín Reymond (1888-1976).
Janu Vranovskému je svým příspěvkem blízký Mark Oblutović. Také zde musíme vysoce hodnotit odvahu působit ve zcela kulturně odlišném prostředí. Pozoruhodné je přiblížení vietnamské architektonické kanceláře, praxe, ale také práce s přírodními materiály, s nimiž projektanti u nás běžně nepracují (např. bambus). Zajímavé je i založení vlastní kanceláře a její fungování.
Ondřej Tichý, který, dle svých slov, neuspěl v závěru studia se zpracováním diplomové práce, se přes stáž v Dánsku a dopracování diplomové práce, dostal do Londýna do Heaterwick studia (firma o dvě stě zaměstnancích, řešících projekty po celém světě), v níž se podílel i na projektech pro Prahu. V této části publikace lze také postřehnout fakt, že v zahraničních architektonických studiích se velmi často více zaměřují na rozpoznávání schopnosti invence u uchazečů o zaměstnání, než na splnění běžně zadaných úkolů. U Ondřeje Tichého se setkáme i s kladným hodnocením památkářů, kterým u nás nezřídka nemůžeme „přijít na jméno“, a sice v tom směru, že někdy mohou projekt posunout dál a přijít s řešením, které původně projektanta nenapadlo.
Bára Šafářová a Dana Čupková se dostaly do USA, kde působí v akademické sféře. Každá architektka vypráví nejen o svém působení na americké akademické scéně, ale i o svých dalších aktivitách. Můžeme se dočíst, že pracovat v USA (a prosadit se) není nikterak jednoduché, a to nejen pro nezbytnost překonání „úředního šimla“. Dále také o vymezování oblastí bydlení podle sociálního statusu, a jeho dopadech na společnost. V neposlední řadě i o řešení palčivých problémů americké společnosti.
Lenka Holcnerová již byla zmíněna, ale abychom si ji přiblížili ještě více, je třeba konstatovat, že její cesta k vlastní projekční kanceláři v Lisabonu trochu připomíná cestu kolem půlky světa. L. H. se představuje jako osoba, která si jednak plní svůj sen (život u moře), jednak měla odvahu odmítnout akademickou scénu, když zjistila, že to není její „parketa“, a také se pustit do projektování v cizí zemi na „vlastní triko“. S L.H. také nahlédneme do fungování architektonické scény v Portugalsku.
Závěrečný příspěvek benjamínka souboru (Martiny Požárové), která se k práci ve Švýcarsku dostala nejen přes obdiv ke švýcarským architektům, ale také přes svoji důslednou přípravu a ochotu pracovat po jistou dobu jako praktikant v architektonické kanceláři. Vyprávění M.P. může jistým způsobem působit pro případné její následovatele jako návod, inspirace.
Pokusíme-li se celkově zhodnotit sledovanou knihu/sborník můžeme konstatovat, že nám přinese řadu nových poznatků, obohatí nás v oblasti, s níž se zpravidla často nesetkáváme (např. fungování projekčních architektonických kanceláří). Může na nás zapůsobit i tak, že začneme více vyhledávat jména a realizace zahraničních architektů a jejich kanceláří, což nás může přivést k hlubšímu poznání soudobé architektury a jejího směřování.