Kniha odkrývá komplikované vztahy českých a
slovenských komunistických spisovatelů se stranickým
establishmentem v letech 1963-1968. Autor se zaměřuje na jednotlivé
kauzy, jež je možno považovat za neuralgické body tehdejší
oficiální kulturní politiky i za neoddiskutovatelné předpoklady...
číst celé
Kniha odkrývá komplikované vztahy českých a
slovenských komunistických spisovatelů se stranickým
establishmentem v letech 1963-1968. Autor se zaměřuje na jednotlivé
kauzy, jež je možno považovat za neuralgické body tehdejší
oficiální kulturní politiky i za neoddiskutovatelné předpoklady
reformního procesu Pražského jara 1968. Na jejich pozadí současně
sleduje myšlenkový vývoj reformně smýšlejících spisovatelů.
Zaznamenává proměny jejich postojů vůči aktuální politice
stranického vedení Antonína Novotného i Alexandra Dubčeka, věnuje
se vnitřní názorové diferenciaci uvnitř Svazu československých
spisovatelů a představuje tuto organizaci jako důležitou nátlakovou
skupinu s nemalým politickým i společenským vlivem. Pojetí Jana
Mervarta zároveň přesahuje ryze národní vymezení tématu a soustředí
se na rozdíly v přístupu slovenských a českých spisovatelů k
vlastním politickým elitám. Nabízí tak odpověď na otázku po
příčinách odlišné povahy společenských procesů v obou částech
republiky na konci šedesátých let. Je totiž zřejmé, že ačkoliv
reformní proces vykazoval v českých zemích a na Slovensku podobné
tendence, jednoznačná časová ani tematická paralela mezi Prahou a
Bratislavou prakticky neexistovala. Autor se nicméně vymezuje vůči
zažitému schématu založenému na české "demokratizaci" a slovenské
"federalizaci" a usiluje o zachycení vnitřní logiky liberalizačního
procesu, která byla v českých zemích i na Slovensku determinována
odlišným historickým i kulturním vývojem.
schovat popis
Recenze