Každá věc a každá událost, každý člověk či jeho
slova mohou být klíčem k něčemu, co je přesahuje. Umění otevírat
jimi zamčené dveře mi u Simony Šustkové připomíná umění zádumčivého
pivaře, který nespěchá, protože ví, že celý svět je otvírák, a
vypráví. Autorka píše již podruhé – po výtečné...
číst celé
Každá věc a každá událost, každý člověk či jeho
slova mohou být klíčem k něčemu, co je přesahuje. Umění otevírat
jimi zamčené dveře mi u Simony Šustkové připomíná umění zádumčivého
pivaře, který nespěchá, protože ví, že celý svět je otvírák, a
vypráví. Autorka píše již podruhé – po výtečné prvotině Přes kočičí
hřbet – detektivku o mezilidských vztazích. Cestuje kolem světa a
posledním stoletím. A ať už s ní budete procházet Guggenheimovým
muzeem v New Yorku nebo se plazit skrz polomy šumavského lesa,
můžete si být jisti, že potkáte lidi, které sami znáte – příliš
zamlklé židy a příliš hlasité antisemity, vzdělaného zodpovědného
pákistánského řidiče a naivní nezodpovědnou americkou učitelku,
příbuzné a přátele, s nimiž jsme proto, že bez nich bychom nebyli.
Všichni po sobě zanechají v příběhu nenápadné, ale o to
autentičtější stopy – podprahové připomínky, že holocaust a
rakovina patří k životu stejně jako nevěra a žaludeční potíže;
jenže na ty první se umírá. Před nemístným sentimentem knihu
důsledně brání svými poznámkami dětský guru Max a drobné absurdity
všedních dní. Velké pochyby a malé jistoty. Simona Šustková začíná
svou knihu jako útěk. Vzpomněl jsem si při čtení prvních stránek na
jeden z rozhovorů s Arnoštem Lustigem, který ke svému opakovanému
životnímu i literárnímu tématu řekl: Útěk může být řešení, protože
je začátkem něčeho nového. Po přečtení knihy se mi chce dodat, že
může být i prvním krokem na cestě zpět, pokud má smysl se k něčemu
vracet. Jiří F. Potužník
schovat popis
Recenze