Meyer Schapiro (23. 9. 1904, Litva – 3. 3. 1996,
USA) byl jedním z nejvýznamnějších amerických historiků a teoretiků
umění ve 20. století. Svou mnohostrannou erudicí, hloubkou pohledu
a nezvykle širokým spektrem zájmů vytvořil předpoklady k prudkému
rozmachu americké uměnovědy a vychoval množství...
číst celé
Meyer Schapiro (23. 9. 1904, Litva – 3. 3. 1996,
USA) byl jedním z nejvýznamnějších amerických historiků a teoretiků
umění ve 20. století. Svou mnohostrannou erudicí, hloubkou pohledu
a nezvykle širokým spektrem zájmů vytvořil předpoklady k prudkému
rozmachu americké uměnovědy a vychoval množství úspěšných žáků,
dále rozvíjejících jeho podněty. Vedle svých amerických učitelů
Arthura K. Portera a Charlese R. Moreyho, se Schapiro ve svém díle
odvolával zejména na názory hlavních představitelů vídeňské školy
(Aloise Riegla, Franze Wickhoffa a Maxe Dvořáka), německých
historiků umění (především Wilhelma Worringera a Wilhelma Pindera)
a Francouze Henriho Focillona. Uplatňoval velmi otevřený,
nedogmatický a někdy téměř experimentální způsob práce i výuky a
tvůrčím způsobem se vyrovnával s aktuálními podněty z jiných oborů:
současné literatury, filosofie (zvláště existencialismu a
fenomenologie) a psychoanalýzy. Odmítal izolování stylových analýz
od konkrétních dějinných situací, kritizoval ustrnutí v hermetické
oblasti bez spojení se sociálními, politickými, ekonomickými a
ideologickými zdroji.
Čtenáři se dnes, v českém překladu poprvé, dostává do rukou
obsáhlý průřez Schapirovým dílem, reprezentující velkou část jeho
zájmového spektra. Studie o starším umění obsahují vedle
ikonologických úvah z oblasti románského umění a umění rané
nizozemské renesance také obsáhlou kritickou reinterpretaci knihy
Sigmunda Freuda Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci. V části
věnované novějšímu umění jsou zahrnuty studie o Courbetovi a
lidovém umění, o Seuratovi a o Cézannových jablkách reflektující
Schapirovy teorie sociálních a ekonomických aspektů uměleckého
díla, zatímco ve stati o díle Pieta Mondriana se autor věnuje
expresivním a intelektuálním kvalitám abstraktního stylu. V
posledním oddílu jsou shromážděny práce metodologické, mezi nimiž
obzvláště významné místo zaujímá studie Styl, v níž Schapiro shrnul
dosavadní poznatky bádání o stylu a kriticky se vyrovnal se
schematičností polaritních, cyklických i evolučních teorií.
Meyer Schapiro (23. 9. 1904, Litva – 3. 3. 1996,
USA) byl jedním z nejvýznamnějších amerických historiků a teoretiků
umění ve 20. století. Svou mnohostrannou erudicí, hloubkou pohledu
a nezvykle širokým spektrem zájmů vytvořil předpoklady k prudkému
rozmachu americké uměnovědy a vychoval množství úspěšných žáků,
dále rozvíjejících jeho podněty. Vedle svých amerických učitelů
Arthura K. Portera a Charlese R. Moreyho, se Schapiro ve svém díle
odvolával zejména na názory hlavních představitelů vídeňské školy
(Aloise Riegla, Franze Wickhoffa a Maxe Dvořáka), německých
historiků umění (především Wilhelma Worringera a Wilhelma Pindera)
a Francouze Henriho Focillona. Uplatňoval velmi otevřený,
nedogmatický a někdy téměř experimentální způsob práce i výuky a
tvůrčím způsobem se vyrovnával s aktuálními podněty z jiných oborů:
současné literatury, filosofie (zvláště existencialismu a
fenomenologie) a psychoanalýzy. Odmítal izolování stylových analýz
od konkrétních dějinných situací, kritizoval ustrnutí v hermetické
oblasti bez spojení se sociálními, politickými, ekonomickými a
ideologickými zdroji.
Čtenáři se dnes, v českém překladu poprvé, dostává do rukou
obsáhlý průřez Schapirovým dílem, reprezentující velkou část jeho
zájmového spektra. Studie o starším umění obsahují vedle
ikonologických úvah z oblasti románského umění a umění rané
nizozemské renesance také obsáhlou kritickou reinterpretaci knihy
Sigmunda Freuda Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci. V části
věnované novějšímu umění jsou zahrnuty studie o Courbetovi a
lidovém umění, o Seuratovi a o Cézannových jablkách reflektující
Schapirovy teorie sociálních a ekonomických aspektů uměleckého
díla, zatímco ve stati o díle Pieta Mondriana se autor věnuje
expresivním a intelektuálním kvalitám abstraktního stylu. V
posledním oddílu jsou shromážděny práce metodologické, mezi nimiž
obzvláště významné místo zaujímá studie Styl, v níž Schapiro shrnul
dosavadní poznatky bádání o stylu a kriticky se vyrovnal se
schematičností polaritních, cyklických i evolučních teorií.
schovat popis
Recenze