Banner
Banner

Tři nejprodávanější knihy v historii

Zn. knižní fenomén!
Některé knihy v rozsáhlé literární historii nejenže obstály ve zkoušce časem, ale dosáhly i nebývalého úspěchu v prodejnosti. Zkoumání historických souvislostí jejich prodeje poskytuje fascinující pohled na vývoj čtení, vydavatelství a kulturních vlivů. Pojďme se společně podívat na tři nejprodávanější knihy v historii. Čím to je, že jsou tak oblíbené?
Tři nejprodávanější knihy v historii

Božský bestseller

Bible svatá, posvátné písmo křesťanství, judaismu a islámu, se může pochlubit ohromujícím rekordem jako nejprodávanější kniha všech dob. Její cesta dějinami se prolíná s šířením náboženské víry a vývojem tiskařské technologie. Bible se zpočátku šířila převážně ručně, což byl pečlivý proces, který prováděli písaři v náboženských institucích. Nástup knihtisku v 15. století pak znamenal revoluci v rozmnožování náboženských textů, které se tak staly široké veřejnosti přístupnější.

S rozvojem evropského objevování a kolonizace se rozšířila i distribuce Bible, která se dostala do vzdálených koutů světa. I překlady Bible do různých jazyků přispěly k její široké popularitě. Dnes, kdy existuje nespočet vydání a překladů, je Bible stále bestsellerem, který máloco kdy překoná!

Zajímavost: Bible byla přeložena do více než 3 000 jazyků, což z ní činí nejpřekládanější knihu na světě.

Politický fenomén Rudá knížka

Malá do červena zbarvená knížka, sbírka Mao Tse-Tungových politických a ideologických citátů s názvem Rudá knížka, se stala symbolem čínské kulturní revoluce a mocným nástrojem politické indoktrinace. Její raketový nárůst prodeje v polovině 20. století byl podpořen nařízením čínské vlády, které přikazovalo, aby u sebe každý občan povinně nosil jeden výtisk. Právě jedinečný přístup šíření knihy spolu se silným ideologickým tlakem vedl k této nebývalé popularitě.

Mimo Čínu Rudá knížka získala mezinárodní pozornost a stala se symbolem levicových hnutí po celém světě. Maovo charisma v kombinaci se stručnými a silnými aforismy učinily z knihy kulturní fenomén. Prodejnost Rudé knížky však zůstává impozantní do dnešních dní. Podle odhadů se prodalo více než miliarda výtisků!

Zajímavost: Na obálce Rudé knížky je portrét Mao Tse-tunga. V době jeho největší popularity byla všudypřítomná i v čínských domácnostech.

Don Quijote, aneb přetrvávající přitažlivost mistrovského díla

Kniha Don Quijote autora Miguela de Cervantese zaujímá v naší trojici jedinečné místo, jedná se totiž v literární historii o nejprodávanější román všech dob. Jeho prodejní dráha však byla celkem pomalá. Don Quijote totiž původně vyšel ve dvou dílech v letech 1605 a 1615, avšak oblibu si získal až v průběhu staletí. Popularita románového žánru prudce vzrostla v 18. století, zejména v Anglii a Francii, kde se množily překlady a adaptace. Pověst Dona Quijota jako prvního moderního evropského románu spolu s jeho zkoumáním nadčasových témat, jako je idealismus a realita, zajistila jeho trvalou přitažlivost. V 19. století se Don Quijote pevně etabloval jako literární klasika a jeho následné překlady a adaptace nadále podporovaly jeho prodej.

Zajímavost: Vliv románu přesáhl rámec literatury; inspiroval výtvarné umění, hudbu, dokonce ovlivnil vývoj moderního románu.

Související produkty